GEORGE HOME-COOK
22.02.2019 → 23.02.2019
Workshop/Tavola rotonda
SOUNDING ATMOSPHERES :: Aurality and the Aesthetics of Atmosphere
workshop e tavola rotonda con GEORGE HOME-COOK
As part of a broader philosophical enquiry of atmospheric aesthetics and phenomenology, Sounding Atmospheres pays particular attention to sound, as a means of exploring the processes of atmospheric production and perception. Through lecture-workshops, group discussion, and practical experimentation, a series of questions will be examined, including: what does it mean to ‘sense’ an atmosphere?; what role does sound (and the embodied act of listening) play in atmospheric generation?; how might an investigation of sound and aurality allow for a deeper understanding of how atmospheres are staged (produced), sensed (perceived), and shaped (performed)? Such questions will be explored in a number of contexts and through a range of vectors, including: speech and voice; architectural ambience; designed sound; music; radio plays; theatrical performance; and silence.
George Home Cook, January 2019 ©
//
Terzo appuntamento del ciclo SEMINARI PUBBLICI, incontri dedicati a un approfondimento, in forma di dialogo, con ricercatori, filosofi, teorici, artisti e musicisti che presentano la loro ricerca e discutono tematiche rilevanti legate all’esperienza sonora. Questo terzo appuntamento si svolgerà nell’arco di due giornate, prevedendo sia una parte laboratoriale (workshop, con posti limitati) sia un momento teorico e di discussione pubblica (tavola rotonda, aperta a tutti anche a chi non ha partecipato al workshop).
GEORGE HOME-COOK è un ricercatore inglese e autore del libro THEATRE AND AURAL ATTENTION, STRETCHING OURSELVES, punto di partenza per una riflessione laboratoriale e teorica relativa alla creazione di ‘atmosfere’ in ambito teatrale, performativo.
Il testo investiga infatti che cosa significhi assistere a una performance teatrale attraverso l’ascolto; concentrando l’indagine sulle quattro dimensioni sonore di una performance – rumore, sound design, silenzio e immersione – Home-Cook mostra come l’ascolto teatrale consista nel prestare attenzione alle ‘atmosfere’. L’ascolto di uno spettacolo non risulta dunque nel decifrare i dialoghi degli attori in scena, ma si tratta piuttosto di un processo attivo, dinamico, intersensoriale, intersoggettivo e in continua relazione con ciò che è invisibile.
//
Giorno 1 : WORKSHOP
VEN. 22 FEBBRAIO
ORE 15:00 – 19:00
Introduzione dell’autore e presentazione del suo lavoro.
Workshop SOUNDING ATMOSPHERES sui temi ‘atmosfere e musica’, ‘atmosfere e teatro, ‘ atmosfere e film’, etc.
La partecipazione al workshop è gratuita, con tessera associativa (5 e.).
Posti limitati, prenotazione obbligatoria: info@standardstudio.it
//
Giorno 2: TAVOLA ROTONDA
SAB. 23 FEBBRAIO
ORE 15:00- 19:00
Tavola rotonda con l’autore sul tema SOUNDING ATMOSPHERES.
La partecipazione alla tavola rotonda è gratuita, con tessera associativa (5 e.). La tavola rotonda è aperta a tutti, anche a chi non ha partecipato al workshop.
Il workshop e la tavola rotonda si rivolgono a studenti, ricercatori, artisti, musicisti, performer e professionisti del campo teatrale, oltre che ad appassionati e curiosi, e si svolgono negli spazi interni ed esterni di Standards.
//
Coordinamento ATTILA FARAVELLI
SEMINARI PUBBLICI è parte del progetto CITTÀ SUONO realizzato dall’associazione culturale TERZO PAESAGGIO con il contributo del COMUNE DI MILANO, in collaborazione con ARCHIVE BOOKS, CALYPSO, FREQUENTE, UNZA!
Grafica CCN studio – Torino
//
ABOUT GEORGE HOME-COOK
Dr George Home Cook is a performance practitioner-researcher and freelance lecturer, based in the UK. His research in theatre phenomenology, theatre sound and the aesthetics of atmosphere has received international recognition and has been translated into French and German. George has taught theatre studies, performance philosophy and the study of sound at a variety of academic institutions, including: the Royal Central School of Speech and Drama, the Royal Academy of Music, Queen Mary, University of London, Buckinghamshire New University and the University of Surrey. George is the author of the critically-acclaimed monograph, Theatre and Aural Attention (Palgrave Macmillan), which was nominated for the Joe A. Callaway Prize for Best Book on Theatre and Drama 2014-2015.
ABOUT THE BOOK ‘Theatre and Aural Attention’, ed. Palgrave Macmillan
“George Home-Cook’s book is a must-read for students and academics of all things dramaturgical. It calls for an attention to the invisible and offers an earnest contribution to the quest for a listening beyond dialogue in the atmosphere of the performed.” (Salomé Voegelin, December, 2015)
“To listen is to attend; to attend is to stretch from where you are towards an ever-moving target; in the tension of this stretch lies the dynamic of environmental engagement. For Home-Cook, the theatre is not just a place we visit to witness a performance; it is an experimental microcosm that reveals the richness of auditory attention. Never before has listening to sound, to silence, to the atmosphere been examined in such depth. This book is not just a contribution to theatre studies. It represents a landmark work in the phenomenology of perception, in the study of the senses, and in the philosophy of performance.” (Tim Ingold)
//